Inspiratie

Interview met Maarten Behr – software developer en hoofd ontwikkeling Omniom

Stel jezelf eens voor: wie ben je en wat doe je?

“Mijn naam is Maarten Behr en op dit moment ben ik woonachtig in Breda. Als IT-consultant en software developer adviseer ik enerzijds bedrijven op het gebied van hun (uiteenlopende) IT-vraagstukken en anderzijds voorzie ik in oplossingen op maat, in de vorm van (bedrijfs)applicaties. Een combinatie waar ik blij van word! Wat betreft Omniom houd ik me bezig met het verder ontwikkelen van het platform en daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het gehele technische plaatje van Omniom.”

Hoe ben je bij Omniom betrokken geraakt?

“Ik ken Arjan van Leest (oprichter House of Tenders/Apps/Visual Design) inmiddels al bijna tien jaar. In deze periode heb ik zijn bedrijven ‘ontzorgd’ wat betreft de IT-zaken. In de afgelopen paar jaar heb ik mezelf daarnaast ontwikkeld tot software developer. Arjan zag vanuit zijn ervaring in de tenderwereld kansen om de Omgevingsapp te exploiteren. Dit is een tool waarmee aannemers efficiënt kunnen communiceren met stakeholders, zoals omwonenden bij een project. Dit platform was echter extern ontwikkeld, waardoor verdere ontwikkeling erg lastig bleek. Een aantal gesprekken verder hebben we samen besloten onze krachten te bundelen en ter vervanging van de Omgevingsapp, Omniom te ontwikkelen. Op deze manier voldoen we aan de techniek van nu en de eisen en wensen van onze klanten.”

Hoe zag dat ontwikkelingsproces van Omniom eruit?

“Bestaande klanten van de Omgevingsapp hebben hun feedback en wensen met ons gedeeld. Dit hebben we samen met onze eigen ideeën als uitgangspunt genomen. We hebben gekozen de app helemaal vanaf de grond opnieuw te bouwen, om zo met de nieuwste technieken en infrastructuur te kunnen werken. Op deze manier zijn we toekomstbestendig en kunnen we snel doorgroeien. We hebben daarnaast nieuwe features toegevoegd, zoals de chatfunctie en het kunnen toevoegen van meerdere foto’s en video’s aan nieuwsberichten. Tegelijkertijd was dit ook de uitgelezen kans om nieuwe productvarianten aan het bestaande aanbod toe te voegen. Buiten de ‘algemene’ Omniom app, kunnen klanten nu ook kiezen voor een specifieke project- of bedrijfsapp. Deze zijn exclusief voor de klant en in eigen huisstijl te creëren.

De ontwikkeling van de app is nu eigenlijk een continu proces geworden. We komen zelf met nieuwe en vanuit ons perspectief handige functionaliteiten. Daarnaast kunnen klanten ook altijd nieuwe features aanvragen.”

Wat vind jij de leukste functionaliteit van de Omniom app?

“Voor de gebruiker de chatfunctie. We hebben gekeken naar veelgebruikte berichtenapps en eenzelfde gebruikerservaring aangehouden. Daardoor is de chatfunctie herkenbaar en makkelijk te gebruiken, omdat de gebruikers al weten hoe het werkt.

Voor de beheerder hebben we sinds kort de statistiekenmodule. Dit is een interactieve lijngrafiek waarbij beheerders zelf kunnen aanklikken welke parameters ze willen zien. Zo krijgen zij inzicht in de prestaties van hun project op de app. Ook is het mogelijk om de data te exporteren naar Excel, waarmee ze ook daadwerkelijk de data kunnen analyseren.”

Welke functionaliteiten komen er nog aan?

“Wat wij veel van klanten terugkrijgen, is dat zij graag een uitgebreide enquêtemogelijkheid zouden willen zien. We zijn nu hard bezig om dat te realiseren. Daarnaast denken we zelf onder andere nog aan het ontwikkelen van projectspecifieke QR-codes en een zoekfunctie voor projecten in de app, zodat mensen nog makkelijker bij een specifiek project kunnen komen.”

Wat wil je met Omniom bereiken en waar staan jullie over vijf jaar?

“Ons doel is om het beste platform én de technisch meest intuïtieve en uitgebreide Omgevingsapp te maken die er op de markt te vinden is, waarbij iedere stakeholder tevreden is. Dus van klant tot aan gebruiker. In onze visie is dat een tool die de communicatie tussen uitvoering en omgeving zo makkelijk mogelijk maakt. De omgevingsmanager kan hiermee de omgeving efficiënt managen. De stakeholder kan met één druk op de knop contact zoeken met de uitvoerders en op de hoogte blijven van projecten in de buurt.”

En wanneer je niet met Omniom bezig bent, waar houd je je dan mee bezig?

“Ik ben altijd bezig nieuwe skills te leren of me verder te verdiepen in een bepaald onderwerp. Naast mijn werk moet er natuurlijk ook tijd zijn voor ontspanning. In mijn vrije tijd doe ik aan hardlopen en mountainbiken. Daarnaast vul ik mijn nodige zen momenten met aquascaping, (moes)tuinieren of koken met mijn Kamado BBQ!”

Wilt u de OMNIOM app ook (beter) leren kennen? Dit kan op twee manieren:

  • U kunt vrijblijvend een account aanmaken op ons platform. Met dit account kunt u rondkijken in de beheeromgeving en inrichting van de app.
  • U kunt een offertetraject starten. Hierin geeft een van onze medewerkers een training aan iemand binnen uw bedrijf om het gebruik van de app toe te lichten.