16 jaar geleden richtte Paul Bun zijn bedrijf Quattro Expertise op, een gespecialiseerd bureau in schadeloos bouwen. ‘Het is niet beschaafd om schade te veroorzaken aan eigendommen van derden’, is zijn credo. Met bouwkundige vooropnames, realtime monitoring en data gaat hij met zijn bedrijf schade tijdens bouwprojecten, en daarmee schadeclaims, tegen. Iets waar iedere aannemer tijd en energie in zou moeten steken.
We willen graag eerst weten wie je bent en wat je zoal in het dagelijks leven doet. Stel jezelf even voor!
“Ik ben Paul Bun, 49 jaar en woonachtig in Oosterhout. Daar is Quattro Expertise ook gevestigd. Ik ben getrouwd, heb twee kinderen en een zwarte retriever, genaamd Sep. In mijn vrije tijd ben ik veel te vinden bij Oosterhout Twins. Dit is een bekende honkbalclub waar ik al mijn hele leven rondloop. Eerst als speler, vervolgens als trainer en coach. Inmiddels ben ik bestuurslid en hou ik me bezig met de ontwikkeling van anderen.”
Hoe ben je op het idee gekomen om Quattro Expertise op te richten?
“Ik ben na mijn hbo-opleiding werktuigbouwkunde aan de slag gegaan als schade-expert in de Nederlandse tak van een wereldwijde schade-expertiseorganisatie. Ik had daar veel te maken met bouwkundige schades, CAR-verzekeringen en omgevingsschade. Van daaruit ben ik toen gaan nadenken over het voorkomen van die schades. Ik was ervan overtuigd dat het veel beter en sneller kon en wilde de processen zo ver mogelijk automatiseren en makkelijker maken. Toen ben ik voor mezelf begonnen en heb ik het initiatief genomen om Quattro Expertise op te richten.”
Je houdt je dus bezig met schadeloos bouwen. Maar, wat houdt dat precies in?
“Dat we onze klanten helpen voorkomen dat er schadeclaims worden ingediend. Een uitvoerder is namelijk niet gemaakt om een telefoontje aan te nemen van iemand die een schadeclaim heeft. Wij willen voorkomen dat een bewoner überhaupt een schademelding gaat doen! De manier waarop we dat doen is door schadeloos te bouwen en daarmee het voorkomen van schadeclaims.
Dit is een onbeheerst risico voor een aannemer. Iets wat hij niet wil. Daarnaast kost het behandelen van een claim gemiddeld €2500. Een belletje van een bewoner gaat namelijk gemiddeld langs zo’n 4 à 5 partijen. De behandelingskosten lopen daardoor snel op.
De belangrijkste methode die we gebruiken voor schadeloos bouwen is de bewoner te empoweren om zelf te beoordelen of ze wel of geen schade hebben opgelopen.”
Hoe ziet die methode er in de praktijk dan precies uit?
“Een aannemer gaat een bouwproject uitvoeren. Wij ontvangen de tekeningen, de bouwlocatie en de exacte informatie over de uitvoeringswijze van dat bouwproject. Zo weten we precies wat er gaat gebeuren. Aan de hand daarvan bepalen we welke eigendommen van derden in het risicogebied zitten en welke maatregelen nodig zijn om die bewoners te helpen.
Een van de belangrijkste middelen is de bouwkundige vooropname. Dit is een inspectie bij iemand thuis waardoor je inzicht krijgt in de gebreken van dat huis. De data die wij hierover verzamelen komt in een rapport dat wij in een digitaal portaal zetten. De bewoner kan hier ook in kijken. Zo kunnen zij zelf zien of er nieuwe schade is ontstaan door middel van de foto’s en metingen. Hiermee voorkomen we onterechte claims.
Tijdens de uitvoering van bouwwerkzaamheden meten wij met diverse realtime sensoren. De bedoeling daarvan is met feiten aantonen dat een gebouw, meestal een woning, niet in beweging is gekomen. Daar waar aantoonbaar niets beweegt, kan namelijk geen schade ontstaan. Met slimme sensoren voorkomen we dus ook terechte claims, omdat we met die data ook de bouwwerkzaamheden kunnen bijsturen.
Het draait uiteindelijk allemaal om een onafhankelijke set feiten die de bewoner zelf kan interpreteren. Of met een klein beetje hulp van ons. Alles om dat telefoontje naar de aannemer te voorkomen.”
De zelfscan
“Ik gebruik altijd het volgende voorbeeld: ik vraag of mensen in de supermarkt langs de kassa of de zelfscan gaan. De meeste mensen antwoorden de zelfscan. Dat is precies wat wij ook bieden. Wij empoweren mensen, net zoals Albert Heijn, zonder tussenkomst van iemand anders om het zelf te doen. Dit is goedkoper en voorziet in een behoefte, namelijk snelheid. Wij stellen een bewoner in staat aan de hand van zoveel mogelijk data zelf te beoordelen of ze wel of niet moeten bellen voor een claim.”
Je gaf eerder aan dat je vond dat de processen sneller en efficiënter konden. Op welke manier zag jij dat?
“Klopt. We zitten in de industriële revolutie 4.0. Voordat ik met Quattro Expertise begon werd het internet en het gebruik van data nog niet ingezet in onze markt. Ik vroeg me af hoe we technologie konden toepassen in onze markt en het voorkomen van schade zo ver mogelijk konden automatiseren.
Dit gaat over de manier waarop we nu de inspecties doen, de monitoring en dat stukje inzage voor de bewoner. Vanaf daar willen we nu ook steeds een beetje verder ontwikkelen naar een helpdesk model waar bewoners met vragen over bouwwerkzaamheden en mogelijke schade aan hun huis terecht kunnen. Want vaak gaat het over overlast of zorgen over schade, en daar kunnen wij bij uitstek een rol in spelen. Ons project is geslaagd als de aannemer of omgevingsmanager geen telefoontjes, mails of brieven krijgt over schades. Dan doen wij het goed.”
Ziet iedere bewoner altijd direct de meerwaarde van jullie werk in?
“Dat is ook een belangrijke taak voor ons. We steken veel energie in het toelichten van ons werk. Dit begint bijvoorbeeld bij de bouwkundige vooropname met een duidelijke brief over wat wij doen en waarom dit belangrijk is voor hen. Daarnaast hebben wij prettige collega’s die weten wat ze doen en bewoners hierin mee kunnen nemen.
Je hebt er altijd mensen tussen zitten die zich afzetten tegen deelname aan een vooropname, maar wij hebben een gemiddeld scoringspercentage van 85 à 90% van de mensen die wij aanschrijven en die ook daadwerkelijk een vooropname laten uitvoeren. En hoe meer mensen een vooropname laten uitvoeren, hoe minder claims er worden ingediend.”
En wat is de meerwaarde van een samenwerking met jullie voor een aannemer? Waarom zou een aannemer met jullie in zee moeten gaan?
“Schade veroorzaken aan de omgeving is niet duurzaam, niet beschaafd en kost geld. Met schadeloos bouwen laat je als aannemer zien dat je het niet toestaat dat er schade wordt veroorzaakt aan eigendommen van derden, en dat je dit ook kunt aantonen.
Elke claim kost dus zo’n €2500. Dat is alleen nog maar de afhandeling. Met €2500 kan je veel dingen doen om schade te voorkomen. Met 50 vooropnames (€50 per stuk) voorkom je dus al één ingediende claim. Het is een technisch sommetje, maar we hebben voor onze klanten uitgerekend dat voor elke €1 die besteed wordt aan bouwkundige vooropnamen €6 bespaard wordt aan claimbehandeling. Het levert dus geld op. Dat is de meerwaarde.”
Welke uitdagingen komen er in de komende tijd nog in jullie werk om de hoek kijken?
“De ontwikkeling van sensoren gaat steeds verder. Dat betekent dat er steeds meer sensoren voor hetzelfde geld geplaatst kunnen worden. Dat is aan de ene kant goed, maar aan de andere kant ook een uitdaging. Je moet die datastromen namelijk ook blijven managen. Dat vereist hele krachtige oplossingen in datacentra en platformen. Wij zijn volop aan het investeren in het faciliteren van die grote stromen aan data.”
En welke ontwikkelingen kunnen wij nog verwachten op het gebied van schadeloos bouwen?
“We zien ontwikkelingen als een 360 graden camera of laserscanning waarmee je de omgeving of gebouwen steeds beter in beeld kan brengen.
Daarnaast kijken we ook naar structural health monitoring. Wij doen nu alles met tijdelijke monitoring, maar er is ook veel te doen in het continu monitoren van bruggen, dijken en gebouwen tijdens de gehele levensduur. Onze sensoren zijn nu alleen nog iets te duur om dat al te doen, maar we werken aan de eerste pilots.
Als we naar een van mijn diepere hersenspinsels gaan, denk ik aan overlastvrij bouwen waarbij je bijvoorbeeld urban stress gaat meten. Hoeveel last ervaart een mens van een bouwproject voor zijn of haar deur? Dit zou je kunnen meten aan de hand van een vragenlijstje, twitterdata of zelfs een CO2-sensortje in huis om het CO2-gehalte te meten en te analyseren. Op basis daarvan bepaal je welke werkmethodieken een positieve invloed hebben op de omgeving.
Er zijn dus allerlei mogelijkheden om overlast te signaleren en verder te onderzoeken.”
Welke tips heb jij nog op het gebied van schadeloos bouwen waar aannemers of omgevingsmanagers direct mee aan de slag kunnen?
“Altijd een vooropname laten doen! Dat is een no-brainer. Bespaar daar niet op, want dat gaat je juist geld kosten. Dit is het eenvoudigste onderdeel van schadeloos bouwen. Dit wordt wel eens te makkelijk aan de kant geschoven. Het is een goedkoop en effectief middel om claims te voorkomen. Altijd doen dus! Liever te veel, dan te weinig.
Werk daarbij met een partner die bewoners afspraken op een kwartier nauwkeurig inplant en ook nakomt. Bewoners willen niet een halve dag moeten wachten. Maak het bewoners daarnaast gemakkelijk om een partner te kiezen waar zij niet alleen online een afspraak kunnen maken, maar ook via WhatsApp of telefonisch. Dit zorgt voor een hoog slagingspercentage. Als alle bewoners vervolgens zelf de staat van hun woning voor de werkzaamheden kunnen inzien, heb je als aannemer geen last meer van onterechte schadeclaims.”