Inspiratie

3 tips om je omgeving aangehaakt te houden

Het is 14:00 als Karin en Peter na een vermoeiende rit terugkomen van hun kampeervakantie. Ze rijden de straat in, maar erg ver komen ze niet: hun hele straat is opengebroken! Karin zucht. ‘Hadden we dit geweten…’ Peter houdt even wijs zijn mond. Hij herinnert zich dat er wel degelijk een brief op de mat heeft gelegen, maar dat die in de oudpapierbak is beland…

Voordat de eerste shovel de grond raakt, heeft de omgevingsmanager de belangrijkste taken er al op zitten. Je maakt namelijk in de voorbereiding al een stakeholderanalyse, verspreidt brieven, zet de communicatiekanalen op en zorgt dat alle belangrijke stakeholders op de hoogte zijn. Sommige projecten bieden echter meer mogelijkheden dan de ‘standaard’ bouwcommunicatievormen en omgevingsmanagement alleen. Wil je een omgeving aangehaakt houden, doe dit dan eens op een creatieve manier. Hierbij 3 ideeën om het omgevingsdraagvlak te behouden:

1. Zorg dat je omgeving ver vooraf op de hoogte is

Een goed begin is het halve werk. Het ongemak van een opengebroken straat heeft een kleinere impact als men hier ver van tevoren vanaf wist. Zorg daarom dat je communicatiekanalen (Bewonersbrief, Omniom-app en website) minstens 2 maanden van tevoren op orde zijn. Idealiter doe je dit persoonlijk. Maak een ronde langs alle stakeholders waarbij je de brief persoonlijk overhandigt, zodat de omgeving beschikt over deze informatie:  

  • Meest actuele informatie over planning van de eerste werkzaamheden
  • Wat dit voor gevolgen heeft voor hun eigen situatie
  • Wat je doet om mogelijke (verkeers-)hinder en overlast te voorkomen
  • Waar de omgeving deze informatie kan vinden (Omniom-app, website, projectenpagina)
  • De contactgegevens van de omgevingsmanager en de uitvoerder en/of projectleider
2. Laat bewoners meedenken in het ontwerp

Het project krijgt een positief imago als bewoners het gevoel hebben invloed te hebben op het eindresultaat. Het gevoel betrokken te zijn bij een project heeft meer impact op het projectimago dan men zou denken. Geef ze daarom invloed op aspecten vanuit het ontwerp, die minimale impact hebben op de prijs. Zit je in een bouwteam en biedt het project de ruimte, laat bewoners dan eens meedenken over bijvoorbeeld de kleur van de nieuw te bouwen brug in het centrum, de kleur van het asfalt voor het nieuwe fietspad of het soort lantaarnpalen dat in het gehele centrum gaat komen.

Wil je de lokale betrokkenheid next level aanpakken? Organiseer dan een ontwerpwedstrijd voor kinderen. Gemeente Enschede deed dit voor inwoners en scholen uit de wijk Twekkelerveld, waar nieuwe rioolroosters moeten komen. De gehele Pijlhovestraat in de wijk krijgt straks roosters ontworpen door een elfjarige jongen die in de straat woont, wat leidde tot een lokaal gevoel van trots: “Ik had het niet verwacht. Ik vind het erg leuk dat mijn rooster in de straat komt en daar nog jarenlang te zien zal zijn.”

3. Organiseer een (doelgerichte) activiteit

Afhankelijk van de wijk en het type project behoud je de lokale betrokkenheid door doelgroepgerichte evenementen te organiseren. Hierbij een aantal ideeën:

  • Project in de natuur: ouderen. Vindt het project in een natuurgebied plaats, organiseer dan eens een natuurwandeling met een ecoloog. Vooral de oudere natuurliefhebbers uit de omgeving zullen versteld staan van de verscheidenheid aan lokale soorten. ‘Je bent nooit te oud om te leren’, en als dit in relatie staat tot het project, verhoogt dit het positieve imago van het project.
  • Project in de natuur: kinderen. Ben je bezig met een project in een natuurgebied? Houd dan een gedichtenwedstrijd. Laat kinderen op scholen een gedicht schrijven over hun dorp of over het natuurgebied. Het leukste gedicht laat je op een bankje in het natuurgebied afdrukken. Zo kweek je niet alleen goodwill bij de kinderen en hun ouders, de omgeving houdt er ook een blijvende herinnering in het natuurgebied aan over.
  • Project in de stad: een gehele wijk. Als je langere tijd in een bepaalde wijk aan het werk bent en je verwacht overlast, dan wil je dat men je weet te vinden. Als de omgeving een gezicht en naam heeft bij het project, verlaagt dat de drempel om een vraag te stellen. Organiseer daarom een buurtbarbecue: vlees van de lokale slager, drankjes van de lokale slijterij, groente van de groenteboer. Dit is een win-winsituatie: de omgeving heeft een gezellige barbecue, ondernemers draaien omzet en jij bent zelf verzekerd van een laagdrempelige cultuur binnen het project. En bovendien houdt de omgeving er een gezellige avond aan over!